Zásady bezpečné jízdy v tandemu


Jízda v tandemu znamená spolupráci a souhru. A je jedno, zda jedete na dvojkole nebo s tažnou tyčí.

Vždy je tedy dobré dohodnout si signály pro rozjezd (např. vyjedeme 3, 2, 1, teď), zastavení (přestat šlapat teď + zastavíme teď), jízdu z kopce bez šlapání (svezeme se teď), obnovení šlapání po jízdě z kopce (šlapeme teď), zvednutí levé/pravé kliky při klopeném průjezdu zatáčkou (levá/pravá noha nahoru teď) atp., kdy na slovo teď oba začnou nebo přestanou šlapat a nedochází tak k přetahování, kdy jeden zabírá a druhý brzdí. Uvedené signály používáme my, každý si samozřejmě může vymyslet svoje. Důležité je nějaké signály mít.

Řidič musí vždy druhého jezdce informovat včas o svých úmyslech (změna směru, dopravní situace před tandemem, atd.), aby zadní jezdec nebyl překvapen a nedošlo ke ztrátě stability a nehodě tandemu. Zadní jezdec má omezený výhled a spoléhá tedy na řidiče. Ze stejného důvodu je vhodné, aby brzdy ovládal pouze řidič. I když některé tandemy nabízí brzdu i pro druhého jezdce. Ten má často snahu přibržďovat třeba v zatáčkách, protože jet naslepo znamená nemít odhad a tak se i běžný průjezd zatáčkou může zadnímu jezdci zdát moc rychlý a reaguje brzdou. Výběr řidiče tandemu je tedy důležitý. Musí věřit svým schopnostem, mít z tandemu respekt, ale nesmí se ho bát. Zadní jezdec se naopak musí nechat vést a sledovat řeč těla řidiče. Na tandemu se totiž nikdo neveze, pokud nejedete spolu, jedete proti sobě.

Tandem je jako náklaďák, potřebuje větší manévrovací prostor a je neohrabaný. Proto je vhodné používat zpětná zrcátka, abyste měli přehled o dopravní situaci za vámi a mohli se připravit na blížící se auta. V případě tandemu s dětskou tyčí je zrcátko vhodné i ke kontrole dítěte. Snažte se být vidět. Řidič auta nepočítá s tím, že předjíždí tandem, zezadu to předem není příliš poznat, tak se snažte, aby vám věnoval pozornost včas. Přeci jen je pro tandem bezpečnější, když ho řidič uctivě objede a ne jen tak "olízne", jako se to často děje při předjíždění běžného kola. Vybavte se tedy reflexními vestami a praporky. O helmách snad ani nemusíme mluvit.
Na tandemu nezávoďte, raději se kochejte krajinou a zájmem okolí při běžné cestovní rychlosti, než abyste se pokoušeli o rekordy a pak honem nevěděli, jak se vyhnout překážce, nespadnout do díry v silnici, nebo jak zastavit před nečekanou překážkou. Počítejte s delší brzdnou drahou tandemu i horší stopou. Pokud se rychle vyhnete díře stylem myška, dlouhý rozvor tandemu způsobí, že zadní kolo neokopíruje dráhu předního kola a do díry spadne.

Při jízdě s tažnou tyčí nikdy nezapomínejte, že vezete děti. Respektujte jejich potřeby (pauza, svačina, atp.), ale vysvětlete jim, že někdy nemůžete zastavit hned, když řeknou, ale až když je k tomu příležitost. Během jízdy s dítětem komunikujte, aby se nenudilo a věděli jste, co dělá. Kontrolujte ho zrcátkem. Zpočátku volte trasy na které dítě stačí. Sice se může vést, když ho bolí nohy, ale unavené dítě ztrácí pozornost a mohlo by usnout a spadnout z kola.

tandem